SoltBrain Blog

Negatív munkahelyi tapasztalatok 1. rész

2021. április 02. - SoltBrain

Volt egyszer egy munkahely. Évekkel ezelőtt, még pályakezdő koromban.

Mindenki belefutott már olyan munkahelybe, ahol nem érezte jól magát, de mégsem tudta egyértelműen eldönteni, hogy váltson vagy ne váltson. Mit nyeljen le és mit nem. Intő jelek viszont léteznek, amelyek felmerülésekor bár kényelmetlen lenne kimozdulni, érdemes lehet a távozáson gondolkodni.  Hangsúlyozom, hogy egy olyan munkahelyről van szó, ahol évekkel ezelőtt dolgoztam, mondhatni a CoVid előtt, hosszú eonokkal korábban. Vázlatpontokba szedtem milyen gondjaim akadtak, a kellemetlen esetektől a nagyon cikiig bezárólag. Nem fogok nevesíteni sem céget, sem főnököt, mivel nem az a lényeg. Nem célom senki lejáratása, de okuljatok a velem történtekből. 

 Én pár évet húztam le egy kiskereskedelemmel foglalkozó cégben, amelyről a mai történetünk szól. Felváltva délelőttös vagy délutános műszakban dolgoztam, időnként szombati napon is. Ugyan több éve történt dolgokról írok, de most érzem azt, hogy ideje kiírnom magamból az ott tapasztaltakat megkönnyebbülés gyanánt. Akkoriban pályakezdő voltam, emellett féltem munkahelyet váltani, ezért utólag visszagondolva úgy érzem, túl sokat nyeltem le. Megpróbálom vázlatpontokba szedni a helyenként visszás, helyenként megalázó történeteket. Remélem, Ti nem fogtok ilyeneket megtapasztalni.
munkahelyi-nehezseg.bmp

Túlóra. A főnök felesége (aki jogilag nem volt a felettesem, de gyakorlatban igen) kitalálta, hogyha a délután 14 órára várható áru később érkezik, akkor a délelőttös műszak is maradjon tovább, mondván, hogy ne a délutánosok pakolják el helyettük a beérkező árut. Emiatt kellett túlórázni több alkalommal teljesen fölöslegesen, mert a munkahelyen egy hatalommal bíró hülye azt mondta. Szemtelenül meg merték mondani a dolgozóknak, hogy örüljenek, hogy van munkahelyük, az ingyen túlórát pedig nyeljék le. Egyik kollegámmal még durvábbat is eljátszottak. Szombat délután kellett kb. 1 órával tovább maradnia, hogy egy olyan ember miatt tartsa nyitva a boltot, aki a főnök haverja volt történetesen.

Kevesebb munkabért utalt át a főnök. Valamiért a cafetéria összegével csökkentett fizut kaptam egyik hónapban. Szóltam neki, majd igyekezett hárítani, hogy beszéljem meg a könyvelővel, miközben az ilyet egyértelműen neki kell intéznie, nem nekem, a beosztottnak. Később megkaptam azt, ami elmaradt, de nem kért elnézést azóta sem a malőrért. Más alkalommal tett olyan irányú megjegyzéseket, hogy egyébként meg nem érdemlem meg a fizetésemet. Elég para volt mindenesetre az ügy.

Késlekedő fizetések. Olyan is történt, hogy az adott havi fizut a következő hónap 17.-én kaptuk meg, miközben a jogszabály szerint 10.-éig kötelező kifizetni a dolgozót. Arcpirító pofátlanság a dolgozóval szemben és még törvénytelen is. Nem egyszer fordult elő ilyesmi.

Télen általában hideg volt a munkahelyen. Mégis mi máson spórolna egy rosszul menő cég, mint télen a fűtéssel. Ugyan a főnök kedvenc helyiségében, az irodában volt fűtés, de az ügyféltérben még a főnök felesége is fázott, olyan állapotok uralkodtak ott. Az asszonnyal is kiakart tolni a dolgozóin kívül? Ha panaszkodtál a hőmérséklet miatt, elhangzott a pofonegyszerű válasz: vegyél fel még egy réteg vastag ruhát!

Nem engedett egy kollégát felmondani. Az egyik kollégám sok év bosszúság és megannyi hisztéria után felmondott. A csavar ott kezdődik, hogy az egyoldalú felmondásra vonatkozó egy hónap felmondási idő két hónapra hosszabbodott, mivel a főnök akkor, a két hét szabadsága előtti napon nem volt hajlandó elfogadni a kollégám felmondását. A felmondási szándék jelzése után két teljes hónapig még ott kellett robotolnia a munkahelyen, miután nagy nehezen elengedték.

A szűkös anyagiak emlegetése. A főnök pénzhiányról panaszkodott, megindokolva a fizetésemelés elmaradását. Akkor bújt ki a szög a zsákból, amikor megtudtam, hogy negyven ezer forintért rendelt magának egy Budapest falitérképet, miközben a Google Maps segítségével Ingyen és bármikor rákereshet arra az utcára, amelyikre csak szeretne. Miért költi el azt a kevés pénzét is ilyen hülyeségekre? Tényleg vészesen kevés pénz forgott a vállalkozásában, vagy csak kamuzott? A sanda gyanúm az, hogy nem volt pénzügyileg elég tudatos a drága exfőnököm, de ez legyen az ő dolga.

Állandóan szidta a konkurenciát, a multikat, a szomszéd boltot, hosszasan ecsetelte, milyen nehéz kisvállalkozónak lenni. Ennek ellenére sokszor láttam azt, hogy csak bent ül az irodában és az interneten olvas mindenféle hülyeséget a munka helyett. Morálisan magasabbrendűnek képzelte magát, mindenféle alap nélkül.

A főnök és felesége megmutatták a nekem a szarrágás olyan dimenzióit, amire nem voltam kíváncsi. Loptak a hozott kajáimból a konyhában. Az egyszerű, vacak kis instant kávém gyanúsan gyorsan fogyott, a tartalék kajcsinak odarakott sós mogyoró pedig vészesen hamar eltűnt a konyhából rendszeresen. Mint fentebb írtam, negyven ezerért falitérképet minek venni, ha aztán felkopik az álla és éhezik.

Az utolsó csepp az volt a pohárban, amikor ugyanolyan munkakörbe felvett új embert a főnök 60 ezerrel több nettó fizetéssel, mint amennyit nekem adott. Az az ember ráadásul annyira lusta volt, hogy helyette is kellett dolgoznom. Nem volt jó érzés, amikor a fülembe jutott a turpisság.

Az ominózus munkahelyen töltött utolsó fél évem már csak őrlődés volt, kínszenvedésnek éltem meg, amikor bementem dolgozni. A felmondási időmben volt egy kis ráadás megalázás, de ez már csak hab a tortán. Az egyik újonnan felvett kollégám (hasonló fizut kapott, mint én) volt olyan szemtelen, hogy a megállapodott napi 8 órás munka helyett 6 órát volt benn a munkahelyen, viszont abban az időben se dolgozott semmit, rendkívül irritáló módon. Abban az időben már azt mondtam, egyék meg a főnökék, amit főztek, régen ingyen túlóráztam nekik a kollegáimmal (akik egy idő után leléptek), ám amikor emberhiányt kellett megtapasztalniuk, akkor már berezeltek és megengedtek minden szemtelenséget is kínjukban.

 

+ Ráadás Legendák, szóbeszédek, pletykák, nem voltam ott, amikor megtörténtek, de számomra hihetőek:

1: Állítólag olyat is mondott, hogy kizsákmányolással tartja fenn a céget az erős konkurencia ellenében, máshogyan nem lehet ezt csinálni. Biztosan az alacsony fizukra gondolt a kizsákmányolás címszó alatt.

2: Állítólag olyat is mondott a dolgozóknak, hogy "Ti vagytok a fizetett ellenségeim".

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://soltbrain.blog.hu/api/trackback/id/tr116488658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása